Отглеждането на едно дете е съпътствано от много предизвикателства, с които родителите имате нелеката задача да се справят. Ранното детско развитие е сред нещата, към които трябва да се подходи с особено внимание, най-вече що се касае до много популярното напоследък Монтесори обучение у дома – лесно и полезно. Какво представлява то и какви етапи включва? Именно в настоящата статия ще стане ясно с какво се отличава методът и как да създадем типичната за него среда.
С какво се отличава методът Монтесори?
При метода на Мария Монтесори наблюдаваме индивидуален подход към всяко дете и използване на практики за обучение и образование на децата, които се отличават драстично от традиционната образователна система в нашата страна. Ето и повече по темата:
- при Монтесори метода детето е водещият фактор, а учителят е насочваща фигура – той има задачата да открие заложбите на своите ученици, както и да се води по техните интереси;
- друго характерно за Монтесори метода е това, че при него не се изисква всички да могат да правят всичко и то по едно и също време – това го прави подходящ за прилагане и у дома, защото е лесен и достъпен, а работата по неговите стандарти е приятна и много полезна за мъниците;
- в много частни училища и градини се ползва с голям успех, защото води до чудесни резултати и развива у децата не само академичния им потенциал, но и редица техни личностни качества;
- когато се говори за обучение у дома в първите години от живота на детето, Монтесори методът се оказва най-лесният и полезен начин да се придобият ценни знания и умения – той се възприема от най-малките по чудесен начин, а най-хубавото е, че за прилагането му не е нужно да се закупуват скъпи работния материали.
В следващите редове ще разберете повече по въпроса за това как да приложим този вид обучение и у дома, така че да бъде максимално лесно и полезно за мъника.
Как да го приложим у дома при обучението на детето?
Методът Монтесори не е мода, а нарастваща необходимост, защото много от днешните деца изпитват дефицити в емоционален и академичен план. Образователните стандарти в страната са дотам високи, че само малък процент от учениците успяват лесно да впишат в зададената от МОН рамка. Същото би могло да се каже и за програмата в детските ясли и градини – тя не е с индивидуална насоченост и много от мъниците се затрудняват в усвояването на материала.
Обучението у дома по метода Монтесори е всъщност доста лесно, а междувременно и много полезно. То включва:
- организирането на игри, при които се използват конкретни пособия, подходящи за възрастта и интересите на мъника – Монтесори средата е характерна с това, че не се използват играчки тип „5 в 1“, а такива, които не оказват стилен стимул върху сетивата. Така например за бебетата са полезни дървените играчки, развиващи само едно умение;
- друго характерно за обучението у дома според системата е начина, по който средствата за игра биват подредени – идеята е детето да ги достъпва лесно и без да се затруднява. Това ще му помогне да бъде самостоятелно и да не се стига до така нареченото „замърсяване“ на средата с излишни неща;
- групирането на наличните играчки според техния цвят, размер, форма и материали е също Montessori практика при обучението у дома, която се определя като много полезна – благодарение на нея детето ще може да се ориентира безпроблемно кое къде е, а усещането за ред и предсказуемото ще му носи спокойствие;
- полезна идея е играчките да бъдат подменяни през определен период от време, за да не му омръзват, а и за да не се струпват всички на едно място – последното ще доведе до объркване и ще отслаби интереса на мъника към тях;
- друга Монтесори практика за ефективно обучение на децата у дома е да се създадат игри, при които фокусът да е изсипването на малки предмети от едно място в друго – за целта могат да се използват кутии или буркани, а нещата за пресипване да са щипки, пластмасови елементи (формичките за пясък за отличен вариант), кестени, дървени части от пъзели за бебета и други подобни, които не са опасни за малкото дете.
Всяка една от описаните идеи за обучение на детето у дома по лесен и полезен начин е лесно приложима и то във всякакви условия. Също така е добре да се създаде и регламент, който да е ясен и да носи усещане за предвидимост на детето. Насърчава се още и самостоятелността на мъника – когато трябва да си прибере играчките, родителите е препоръчително да предложат помощта си, а не да направят всичко вместо него.
Защо телефоните не са полезни за малки деца?
Много се говори за дигиталното замърсяване като нещо, което носи след себе си много вреди за децата. Предлагането на смартфон или таблет на все още не проговорилото бебе се счита за погрешна практика, тъй като това може да забави изричането на първите думички. За в бъдеще детето е възможно да е хиперактивно, а способностите му да се концентрира да са ограничени.
Екранното време е добре да бъде в разумно време, като дори и да отсъства напълно, ако детето все още няма 2 години – това ще му помогне лесно да развие ценни умения, а когато порасне, да може да се справя по-добре с поставените задачи в училище.